Close
Search
Searching...
No results
    سازمان بهداشت جهانی

    سازمان بهداشت جهانی

    سازمان بهداشت جهانی (World Health Organization) یک آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است که مسئول سلامت عمومی بین‌المللی است.
    دفتر مرکزی آن در ژنو، سوئیس، دارای شش دفتر منطقه ای و 150 دفتر میدانی در سراسر جهان است.
    WHO در 7 آوریل 1948 تأسیس شد و کار خود را به طور جدی در سال 1951 آغاز کرد. سازمان بهداشت جهانی دارایی‌ها، پرسنل و وظایف سازمان بهداشت جامعه ملل و دفتر بین‌المللی بهداشت عمومی، از جمله طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD) را در بر گرفت.
    وظایف WHO شامل موارد زیر است: کار در سراسر جهان برای ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب پذیر، پوشش جهانی مراقبت‌های بهداشتی، مشارکت با نظارت بر خطرات سلامت عمومی، هماهنگی پاسخ‌ها به شرایط اضطراری بهداشتی، ارتقای سلامت و رفاه،
    کمک های فنی به کشورها، تنظیم استانداردهای بین المللی بهداشت، گزارش بهداشت جهانی و ارزیابی هایی از موضوعات بهداشتی در سرتاسرجهان.
    WHO همچنین به عنوان یک انجمن برای بحث در مورد مسائل بهداشتی عمل می کند.

    استقرار

    در خلال کنفرانس 1945 سازمان ملل متحد با نماینده ای چینی به نام زمینگ زه، و نمایندگان نروژی و برزیلی در مورد ایجاد یک سازمان بین المللی بهداشت تحت نظارت سازمان ملل متحد گفتگو کرد.
    الجر هیس، دبیرکل کنفرانس، پس از شکست در تصویب قطعنامه در این زمینه، استفاده از یک اعلامیه را برای ایجاد چنین سازمانی توصیه کرد. استفاده از کلمه )جهان( به جای )بین المللی(، بر ماهیت واقعاً جهانی آنچه سازمان به دنبال دستیابی به آن بود، تأکید داشت. اساسنامه سازمان بهداشت جهانی در 22 ژوئیه 1946 توسط تمام 51 کشور سازمان ملل متحد و 10 کشور دیگر امضا شد. بنابراین اولین آژانس تخصصی سازمان ملل متحد شد که همه اعضای آن مشترک شدند. قانون اساسی آن به طور رسمی در اولین روز جهانی بهداشت در 7 آوریل 1948، زمانی که توسط بیست و ششمین کشور عضو تصویب شد، به اجرا درآمد.
    اولین نشست مجمع جهانی بهداشت در 24 ژوئیه 1948 با تأمین بودجه 5 میلیون دلاری آمریکا (در آن زمان 1250000 پوند) برای سال 1949 به پایان رسید. G. Brock Chisholm به عنوان مدیرکل WHO منصوب شد، که در مراحل برنامه ریزی به عنوان دبیر اجرایی و یکی از اعضای مؤسس خدمت کرد، در حالی که آندریا اشتامپار اولین رئیس مجمع بود. اولین اولویت های آن کنترل شیوع مالاریا، سل و عفونت های مقاربتی و بهبود سلامت مادر و کودک، تغذیه و بهداشت محیط بود. اولین قانون تشریعی آن مربوط به تهیه آمار دقیق از شیوع و عوارض بیماری بود. لوگوی سازمان بهداشت جهانی میله آسکلپیوس را به عنوان نمادی برای شفا نشان می دهد.